|
E-volved Cultures XXW
year: 2008
material/technique: software for Mac OSX / multiple screen projection
dimensions: variable, 2 tot 4 projectors
duration: infinite
E-volved Cultures XXW is an installation in which an artificial "landscape" grows in real time. The dynamic pixel-landscape
is generated by eight virtual agents which leave visual traces in interaction with their environment. The audience is
watching an ultra-wide-screen image in the form of a panoramic projection that changes in atmosphere over time. The colourful
abstract animations arouse associations with landscapes, geological processes, cloud formations, fungal growth, organ tissues
or satellite photos, but ultimately they still avoid any definitive identification.
The pixel grid forms the environment, the habitat, of eight artificial unicellular, pixel-sized agents. They are simple
autonomous machines which operate according to a built-in program. The agents are able to
change the colour of the pixel they stand on, and move to a neighbouring pixel. Their program describes how they do this,
dependent on local circumstances: colours from the immediate vicinity. At the beginning of the process the screen is monochrome
grey, the software doesn't use any photographic imagery as input. During each successive time step all the agents execute
their program; they change their environment by leaving visible traces in their habitat. Innumerable scenarios for interaction
and emergence are possible because the traces of one agent can influence the behavior of other agents. The collective activity of
all the agents in the habitat forms an artificial ecosystem, developing gradually in time. The behaviour of the individual agents
as well as the behaviour of the group as a whole, are developed with the E-volver software. This interactive software applies
artificial genetics and evolutionary techniques to search the huge space of possibilities for interesting phenomena. The process
of artificial evolution is controlled similar to the natural process of variation and selection. Each breeding process begins
with a "primordial soup", a stage in which the agents usually generate an incoherent tangle of moving lines, points and
coloured planes. On the basis of personal preferences of the software user, the selection process gradually evolves a group of
agents that contains properties that collectively generate intriguing, coherent images.
Similar concepts and techniques are used in the interactive artwork
E-volver
in assignment of the LUMC Leiden and SKOR Amsterdam.
|
E-volved Cultures XXW
jaar: 2008
materiaal/techniek: software voor Mac OSX / meerdere projectoren
afmeting: variabel, 2 tot 4 projectoren
duur: oneindig
E-volved Cultures XXW is een installatie waarbij een artificiëel "landschap" groeit in real time. Het dynamische beeld wordt
gegenereerd door acht virtuele organismen die zichtbare sporen nalaten in interactie met hun omgeving. De toeschouwer heeft
zicht op een ultra-breedbeeld voorstelling in de vorm van een panoramische projectie, die van tijd tot tijd van sfeer wisselt.
De kleurige abstracte animaties roepen associaties op met landschappen, geologische processen, wolkenformaties,
schimmelculturen, orgaanweefsels of satellietfoto's, maar uiteindelijk onttrekken ze zich toch aan elke definitieve
identificatie.
Het projectievlak vormt de leefomgeving, de habitat, van de acht kunstmatige eencellige, pixelgrote organismen. Het zijn eenvoudige
zelfstandige machines, die handelen volgens een ingebouwd programma. De organismen kunnen
de kleur van de pixel waarop ze staan veranderen, en naar een naastliggende pixel bewegen. Hun programma beschrijft hoe ze dit
doen, afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden: kleuren uit de direct aangrenzende omgeving. Aan het begin van het proces
is het scherm monochroom grijs, de software gebruikt geen fotografische beelden als input. Tijdens elke opeenvolgende
tijdstap voeren alle organismen om de beurt hun programma uit, en veranderen zo hun omgeving door zichtbare sporen na te laten
in hun habitat. Er zijn talloze scenarios voor interactie en emergentie mogelijk omdat de sporen van het ene organisme de andere
organismen kunnen beïnvloeden. De gezamenlijke activiteit van alle organismen in de habitat vormt een kunstmatig ecosysteem, dat
zich geleidelijk in de tijd ontwikkelt. Het geheel aan gedragingen van zowel de individuele organismen als van de groep in zijn
geheel, werd ontwikkeld met de E-volver software. Deze interactieve software maakt gebruik van een kunstmatige genetica en
evolutionaire technieken om binnen de gigantische ruimte van mogelijkheden te zoeken naar interesante phenomenen. De sturing van
dit kunstmatige evolutieproces werkt overeenkomstig het natuurlijke proces van variatie en selectie. Het kweekproces begint met
een "oersoep", een fase waarbij de organismen meestal een onsamenhangende wirwar van bewegende lijnen, puntjes en kleurvlekken
genereren. Op basis van de persoonlijke voorkeuren van de gebruiker van de software, evolueert het selectieproces gaandeweg een
groep organismen die eigenschappen bezitten die intrigerende, samenhangende beelden genereren.
Soortgelijke uitgangspunten en technieken zijn gebruikt voor het interactieve kunstwerk
E-volver
in opdracht van het LUMC Leiden en SKOR Amsterdam.
|
|